Revoluția părinților

Într-un an în care mulți au remarcat o „trezire” a spiritului civic m-am întrebat adesea „oare când vor face și părinții o revoluție”? Răspunsul părea să fie „niciodată”, dintr-un motiv simplu: presiunea subtilă și șantajul moral exercitat de unii dascăli (de obicei bine înfipți în sindicat) asupra lor. Nu ca grup ci individual. Mulți părinți spuneau „dacă fac eu scandal, o să dea note mai mici copilului meu”. Și o tăcere de plumb se așternea asupra practicilor mizerabile din școli. Se vor schimba lucrurile acum?

Care este „lanțul slăbiciunilor”?
  • Lucrurile încep de la înscrierea la școală și la grădiniță: până am introdus procedura electronică în 2012 totul era arbitrar. Dacă o școală era căutată șansa la înscriere era direct proporțională cu șpaga. La grădiniță era dezastru: locuri insuficiente deci intrarea pe bază de șpagă. Acum sistemul de înscriere electronică este „virusat” de zecile de vize de flotant ilegale pe care nu le verifică nimeni (asta e treaba poliției) și nu le denunță niciun părinte.
  • Imediat intrați în școală, părinților li se cere să cotizeze la: „fondul clasei”, „fondul școlii”, bani de curățenie, caiete/rechizite, evident cumpărate de la o anume sursă, clar indicată.
  • Se continuă cu concursuri și paraconcursuri (nu mă refer aici la olimpiade), toate, evident plătite. Și inutile. Părinții însă, pe principiul „nu-mi pot lăsa copilul să fie singurul care să nu participe la concurs” cotizează, află că odrasla e geniu (toți copiii iau cel puțin „mențiune” la concursurile astea) și... mergem mai departe.
  • Vin tot felul de idei: poze în rochițe de prințesă, brelocuri cu poza copilului, felicitări cu copilul, calendar cu copilul, etc, vârâte pe gâtul părinților.
  • Summa cum laude se acordă pentru after-school. Mulți dascăli predau și la after-school-uri private. Nimic rău cu asta. E însă ceva profund rău cu faptul că accesul la o anumită școală și clasă se face numai dacă, la pachet, copilul este înscris și la after-school-ul acelui profesor. 
  • Înspre finalul ciclului gimnazial și în liceu intră în funcțiune sistemul meditațiilor ca o condiție pentru o notă mai mare. Alt șantaj emoțional, alți bani, altă distracție. 
Aceste comportamente nu sunt noi. Ele s-au sedimentat în ani, zeci de ani, erau în funcțiune și când eram eu în clasa I. Am încercat să lupt împotriva lor, am reușit parțial cu bacalaureatul. Mi-au lipsit aliații cei mai importanți: părinții. M-au susținut foarte puţini politicieni (nomina odiosa...) dar nu i-am auzit pe părinți exprimându-se. Și nu mă refer aici la o fantomatică organizație națională a părinților, de fapt şpăgari arondaţi politic. 

Vreau să le spun părinților că puterea e la ei. Individual. De exemplu numărul celor care au luat „bacalaureatul pe bune” (800 000) și al părinților lor (1 600 000) este mai mare ca numărul de voturi luate de un mare partid la ultimele alageri. Dacă adăugăm și numărul părinților ai căror copii au beneficiat de clasa pregătitoare (2 000 000) și al celor care au avut loc în grădinițe grație clasei pregătitoare (200 000) ajungem la un număr de voturi cu care guvernezi liniştit 20 de ani. Acum nu mai au motive de frică. 

Felicit părinţii curajoşi care a fac publice abuzurile de tot felul. Cred că e important în acest moment să existe o solidaritate între cei care își dau seama că politicile educaţionale actuale îl pervertesc, în primul rând, pe copilul lor. Eu încă mai aștept o revoluție a părinților. Schimbarea poate veni doar de jos în sus, pentru că sus sunt prea puțini care să aibă curajul să ducă lupta cea dreaptă. Și când o duc calcă pe mușuroaie de mizerie umană care nu se lasă învinse ușor. Iar mulți nu au nervii să meargă înainte. 

Comentarii

  1. Buna ziua. Prin adresa nr.20528/14.01.2013, Ministerul pe care l-ati condus mi-a confirmat ilegalitatea actiunilor de strangere de bani de catre educatori/profesori. Ulterior, chiar daca ma mintise, insp.sef (politruc) al ISJ Gorj, a urcat pe site-ul oficial, adresa nr. 1071/06.02.2013, prin care arata ca este interzisa orice incasare de bani de la parinti/elevi. Asadar, nu toti am stat cu mainile in san, insa politrucii si-au subordonat toate institutiile care pot si ar trebui sa ia masurile legale. Primarul din Targu Jiu minte cu seninatate, la fel ca si alti membrii ai partidului, si invoca linistea ce-si doreste, in sensul ca nimic din abuzurile lor sa nu fie facute publice. In data de 27.11.2012 am cerut inspectorului scolar comunist sa ia masurile legale; doar ca primul raspuns al lui a fost acela de a ascunde adevarul, asa cum dorea seful lui de partid. Mi-e sila de toata sleahta asta manipulatorie, care a ajuns in functii fara concurs, fara sa fie capabila profesional.

    RăspundețiȘtergere
  2. 'Revolutii' ale parintilor in Romania?Sunteti cumva idealist? E suficient sa spunem ca si in acest caz dovedit clar cu inregistrari, mai mult de jumatate din parinti prefera sa fie tratati ca vitele si sunt de partea profesoarei. Si vorbim de clasa cu 'pretentii'. Singurul lucru pe care l-ati putea facilita este o alternativa si pentru parintii 'de bun simt' (alta decat emigrarea). Niste scoli unde sa se dea bacalaureatul international. Niste scoli unde parintii sa se poata implica si alege curriculum-ul. Niste scoli dupa modelul celor particulare, dar la taxe de studii mai mici. Ar fi o 'oaza de normalitate' si pentru profesorii 'de bun simt' sufocati de mizeria actuala din scoli. Niste scoli ale Fundatiei Miscarea Populara.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. S-ar putea incepe prin aplicarea articolului 9 din LEN care prevede ca banii urmeaza elevul atat la stat cat si la particular.

      Daca d-na invatatoare de la scoala 10, stia ca a doua s-ar putea sa se trezeasca fara jumatate de elevi in clasa, atunci scena filmata nu ar fi avut loc!

      Sistemul de invatamant din Romania se va vindeca cand veti auzi ca o scoala a ramas fara o clasa de elevi care a plecat la alta scoala!

      Ștergere
  3. Acolo unde spuneti dumneavoastra ca poate incepe lupta deschisa se merge pe ideea " Capul plecat sabia nu-l taie". Lasitatea , lipsa educatiei dar mai ales nesiguranta zilei de maine ii fac pe oameni/parinti sa-si inhibe revolta. Sa nu uitam ca suntem romani si singura forma de autoritate pe care o respectam este autoritatea biciului (suna dureros dar munca pe teren asta mi-a aratat).

    RăspundețiȘtergere
  4. Mai nou în timpul liceului dar şi în gimnaziu meditaţiile nu se mai fac pentru obţinerea unei note mai mari ci pentru însuşirea cu adevărat a cunoştinţelor ce nu sunt predate aşa cum trebuie în timpul orelor de curs. Din pacate pot spune că mulţi profesori preferă să dea note pe degeaba şi să întreţină discuţii inutile în timpul orelor, această practică fiind însuşită în special de domniile lor "elevate" care se raportează la " standardele moderne" şi dispreţuiesc total tot ce ţine de sistemul de învăţământ românesc, aşa că preferă să mai povestească o excursie, o vacanţă.. mai orice ca să treacă ora.... Cealaltă scuză folosită adesea pentru metoda de predare ineficientă este programa încărcată însoţită de un timp limitat. Scuza cea din urmă este destul de îndreptăţită pentru că, ce-i drept, materie este, timp nu prea.. Consider că o bună soluţie ar fi, nu simplificarea materiei şi nici adăugarea unor ore suplimentare ,ci introducerea unui alt an şcolar pe lângă cele 12 clase.. În felul ăsta programa aceea încărcată ar deveni mai simplă şi ar putea să ofere profesorilor timp să predea o lecţie aşa cum trebuie, iar elevilor timp să înţeleagă şi să aprofundeze informaţiile primite.
    Cu respect, Anonim.

    RăspundețiȘtergere
  5. Daca copilul meu este alocat de "sistem" la scoala X, invatatoarea Y si nu sunt multumit de ce mi se ofera, ce optiuni am?

    Voi fi peste 2 ani in situatia asta! Daca am "norocul" sa dau peste o invatatoare ca cea de la scoala 10? Sunt sanse mari sa nu fie singura care are astfel de calitati pedagogice!

    Pana la urma platesc niste taxe si impozite si astept ca atunci cand am nevoie sa primesc ceva in schimb!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Raspunsul il aveti chiar in ideea de baza a proiectului de lege: desfiintarea scolilor cu pretentii (pe baza meditatiilor in particular) . Intr-o scoala unde intregul colectiv de elevi provine din medii defavorizate nu poti sa ai pretentii la rezultate dar, in momentul in care in clasa respectiva nimeresc si copii unor parinti care stiu cu ce se mananca invatamantul se schimba situatia. In acele scoli (si sunt destul de multe) presiunea exrcitata de familie asupra profesorilor este foarte slaba .Daca dumneavoastra va lasati copilul acolo si mai atrageti inca 2-3 familii aveti destula foarta sa emiteti pretentii asupra actului de predare- invatare-evaluare dar daca restul parintilor au invatat sa ocoleasca legea si dumneavoastra ajungeti intr-o scoala slaba atunci chiar nu mai aveti nici o sansa.

      Ștergere
    2. Chestia cu "medii defavorizate" este scoasa din palarie de obicei de profesorii mediocri.

      Exista si copii din acestia dar de obicei sunt cei cu probleme de natura psihologica.

      Un profesor trebuie sa predea in functie de copiii care ii are in clasa. Daca este o clasa cu multi elevi (teoretic ar trebuie sa fie sub 20 de elevi), si cu disponibilitate de a invata diversa atunci profesorul are de ales pentru cine sa predea. Oricand va fi cineva nemultumit.

      Din experienta mea, clasele mai mici si mai omegene din punct de vedere a preocuparilor elevilor, sunt de preferat.

      Ștergere
    3. "Raspunsul il aveti chiar in ideea de baza a proiectului de lege: "

      Nu este asa ceva in lege!

      In lege spune ca banul urmeaza elevul atat la stat cat si la particular.

      Scrie ca ceea ce conteaza este in primul rand interesul elevului, nu interesul profesorului mediocru de a avea o catedra.

      In lege nu scrie ca rolul meu ca parinte este sa pregatesc din punct de vedere pedagogic invatatorii mediocri!

      Ștergere
  6. 1. Elevii sunt beneficiarii sistemului de invamant nu cei care trebuie sa il imbunatateasca. Calitatea corpului profesional este treaba angajatorului. Nu este treaba noastra, a parintilor. Noi platim niste bani si asteptam din partea MEC-ului prestarea unui serviciu de calitate. Nu imi cereti mie ca parinte sa fac ceea ce nu este in stare MEC-ul sau ISJ-ul. Daca nu sunt multumit de serviciul prestat trebuie sa fiu lasat sa caut acel de serviciu in alta parte. Dumneavostra daca nu sunt multumita de servicul prestat de o coafeza ii cereti angajatorului sa o concedieze pe respectiva sau alegeti alt coafor?

    2. Lucrez de ceva timp in invatamant si nu vad cum as putea pune "presiune" pe un invatator mediocru, ca sa predea mai bine. Singura solutie este concedierea acelui invatator. Elevii ar trebui sa fie pe primul plan, nu invatatorul! Frica de concediere (asta pateste un invatator care nu are elevi) este singura modalitate de a imbunati calitatea corpului profesional.

    Cum poate fi concediat un invatator care are elevi pe banda rulanta indiferent de modul cum preda? Orice presiune as face eu, se va rasfrange de fapt asupra copilului meu. Stiu cazul unui profesor din Piatra Neamt si nu s-a putut face nimic, indiferent cat au insistat parintii. Si nici directorul nu avea interesul sa faca nimic pentru ca daca elevii alegeau alta scoala, tot atatia bani primea scoala. Si nici alta scoala nu ii primea pe acei elevi pentru ca nu ar fi avut nimic de castigat. Practic s-a creat un sistem de invatamant care tine elevii ostateci!

    Nu imi cereti va rog si sa platesc si sa fiu pedagogul invatatorului copilului meu!

    PS: Ceea ce spuneti dumneavoastra, suna cam asa : "Fiecare ar trebui sa aiba sansa de a avea un profesor mediocru" (sir Humphrey – Yes Prime Minister)

    RăspundețiȘtergere
  7. Trezirea parintilor:
    http://comunitate.desprecopii.com/forums/topic/148782-spaga-si-contributiile-parintilor-la-scoala-dezbatere-dc/

    RăspundețiȘtergere
  8. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  9. Este posibila ideea de mai sus cu introducerea unui nou an şcolar pe lângă cele 12 clase? A fost vreodată luată în considerare?

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Oldies and Goldies

Homeschooling: inginerie socială, nicidecum alternativă educațională

Cum să iei două Nobeluri fără bac, scriind și articole științifice greșite? Și să mai și mergi din arest direct la balul președintelui SUA

Cum e cu latinitatea Limbii Române (text scris de tata, adică de Ionel Funeriu)

Mica mea mare răfuială cu unii „lideri de opinie”: sunteți și voi vinovați

Adevărul despre aberația auxiliarelor: despre imbecilitatea agresiv-distructivă din România