Logică sau reumatism la creier (II)

Cred că de fapt titlul mai potrivit ar fi fost ”Logică sau reumatism la creier (II). Reforma educației din Polonia vs imobilismul din România”.
Al doilea test de logică, ceva mai complicat, este pentru restul politicienilor. Inclusiv pentru aleșii dumneavoastră. Mâine acordăm un mic bonus și pentru domnul ministru Pricopie.

Realitatea 1: În 1999, Polonia a trecut prima clasă de liceu la gimnaziu și a scurtat durata liceului de la 4 la 3 ani.

Realitatea 2: După această reformă, între 2000 și 2009 rezultatele la testele PISA arată că Polonia a avut cea mai spectaculoasă creștere a scorului PISA din Europa (datele mai jos).

Realitatea 3: Între 1999 și 2009 România nu a făcut mai nimic. A cosmetizat, și-a păstrat ”tradițiile” în educație și sindicatele fericite. Între 2000 și 2009 rezultatele la testele PISA ale elevilor români au scăzut sau au stagnat (datele mai jos).

Realitatea 4: În Legea educației din 2011, România a preluat foarte multe lucruri din reforma poloneză din 1999, inclusiv trecerea clasei a IX-a la gimnaziu și structura ciclurilor de studiu.

Realitatea 5: În decembrie 2011 Comisia Europeană dădea România drept exemplu de reformă corectă și curajoasă a educației.

Test de logică: Având în vedere că schimbările din Polonia, preluate de Legea educației din 2011, s-au dovedit ca fiind cele mai eficiente din Europa și că imobilismul din România din aceeași perioadă a dus la stagnare, ce trebuie făcut mai departe?

Răspuns 1: Să facem sondaje pe facebook și să ne întoarcem la situația României din 1999-2009.

Răspuns 2: Să păstrăm noua structură, similară cu cea a Poloniei, și să o punem în aplicare  în liniște, cu  migală și continuitate (din 1999 Polonia a avut 9 miniștri ai educației. România 13, 4 doar în guvernarea USL...).

Dacă dumneavoastră, cititorii mei (care aveți un simț logic mai dezvoltat decât al cititorilor lor ;) ) credeți că varianta corectă de răspuns este 2, puteți face două lucruri utile:
  1. să scrieți o scrisoare deputatului și senatorului dumneavoastră prin care să-i propuneți acest test de logică (nu pretind copyright ;) )
  2. să răspundeți onest la diferitele sondaje online pe această temă.
Dacă nu vă adresați direct lor, de ce ați fi ascultați? Politicienilor le pasă de contactul direct și mult mai puțin de comentarii online.

Având în vedere că raționamentul necesită mai mult decât un pas, dau politicienilor care vor să treacă acest test următoarele elemente ajutătoare:

Element ajutător 1: Iată cum arăta sistemul din Polonia în 1999 (în mare e cel lăsat de comuniști) și cum a devenit el după reforma din 1999 (click pe poză pentru mărire):


Figura 1: Reforma din Polonia din 1999: trecerea clasei a IX-a la gimnaziu și scurtarea duratei liceului de la 4 la 3 ani. Cazul Poloniei a fost luat în considerare la elaborarea Legii educației.

Ce au făcut polonezii la nivelul arhitecturii de sistem?
  1. Au trecut  prima clasă de liceu la gimnaziu și au scurtat durata liceului de la 4 la 3 ani (evident cu efortul curricular aferent, prevăzut și de noi). 
  2. Au încurajat și au flexibilizat filiera învățământului profesional și filiera tehnică /tehnologică (2, 3, 4 ani) în funcție de calificare și specificul diplomei.
  3. Au introdus testările pentru preorientare la vârsta de 13 ani (cu accentul pe ”orientare”).
Rezulatatele au fost excelente (cea mai mare creștere din Europa), așa cum reiese din datele testelor PISA între 2000 și 2009 (click pe poză pentru mărire):



Figura 2: Rezultatele elevilor polonezi la testele PISA înainte (albastru) și după (roșu) trecerea clasei a IX-a la gimnaziu și efortul curricular aferent. Rezultatele la lectură, matematică și științe au crescut puternic.

Element ajutător 2: Ce a făcut România în timp ce Polonia își urmărea cu continuitate obiectivele în educație între 1999 și 2010 (chiar dacă s-au schimbat 9 (!) miniștri)? Răspuns: mai nimic serios:
  1. Ecaterina Andronescu a ucis în fașă, în 2001, reforma curriculară aproape terminată de Marga. 
  2. Ecaterina Andronescu a fost desființat învățământul profesional în 2009. 
  3. Au luat avânt fabricile de diplome. 
  4. S-a trecut de la 8 la 10 ani învățământ obligatoriu (2003). 
  5. Mircea Miclea a început în 2005 o serie de lucruri excelente dar imediat lăsate baltă de urmașii săi. 
  6. România a crescut finanțarea sistemului fără impact asupra calității pregătirii elevilor.
Rezultatele au fost pe măsură. În timp ce polonezii progresau noi am stagnat: (click pe imagine pentru mărire):

ROMÂNIA

Figura 3: Rezultatele elevilor români la testele PISA între 2000 și 2009. Rezultatele la lectură și științe au scăzut. Cele la matematică sunt cvasi-identice.


Aceste rezultate catastrofale sunt și consecința faptului că până la intrarea în vigoare a Legii educației, nu aveam clasa pregătitoare, nu mai aveam învățământ profesional (pare incredibil, nu?, eu l-am reintrodus în 2012, detalii aici) iar formarea inițială a cadrelor didactice se făcea preponderent în fabrici de diplome.



Figura 4: Evoluția rezulatelor (România vs Polonia) la testele PISA între 2000 și 2009. Polonia a crescut semnificativ, România a scăzut.

Element ajutător 3:  Iată cum arată schimbarea arhitecturii sistemului prevăzută de Legea educației din 2011. Arată cunoscut? De menționat că în 2007 liberalii au propus în dezbatere publică o schimbare identică, iar în 2010 au depus-o la Parlament. Detalii aici.


Figura 5: Reforma din România din 2011, similară cu cea benefică din Polonia din 1999 (click pe imagine pentru mărire): trecerea clasei a IX-a la gimnaziu, introducerea clasei pregătitoare, scurtarea duratei liceului de la 4 la 3 ani, testarea pentru preorientare la 13 ani și întărirea învățământului profesional și tehnologic.

Schimbările de ARHITECTURĂ A SISTEMULUI care sunt prevăzute și de Legea educației sunt :
  1. introducerea clasei pregătitoare, învățământ obligatoriu de la vârsta de 6 ani (măsură pusă în practică în mandatul meu și al dlui Baba);
  2. introducerea învățământului profesional (pus în practică în mandatul meu, detalii aici);
  3. trecerea primei clase de liceu la gimnaziu și scurtarea duratei liceului de la 4 la 3 ani (prevăzută în 2016, pentru generația care începe clasa a V-a în 2012);
  4. introducerea testării pentru preorientare la vârsta de 13 ani (cu accentul pe ”pre”), realizată în mandatul meu și al dlui Baba;
  5. încurajarea și flexibilizarea filierei tehnice/tehnologice (2, 3, 4 ani), începută implementarea în mandatul meu.
Așadar pentru că între 2000 și 2009 nu se constatase niciun progres, cu toate că se investiseră mult mai mulți bani în educație (de la informatizarea inițiată de dna Andronescu la construcțiile de școli din perioada Hărdău/Adomniței) am decis (discuțiile durau din 2007) o reformă care avea elemente ce dăduseră rezultate într-o țară similară cu a noastră. Sună logic, nu?

Element ajutător 4: Comparație între sistemul din Polonia (post-reforma din 1999) care a produs rezultate remarcabile și sistemul  din România (post-reforma din 2011). Singura diferență este minoră: polonezii numesc o parte a gimnaziului ”învățământ primar”. Au și o rațiune pentru asta, dar nu vreau să intrăm în detalii tehnice.


Figura 5: Comparație între arhitectura sistemului polonez (după succesul reformei din 1999) și sistemul din România așa cum este prevăzut de Legea educației din 2011. Click pe imagine pentru mărire.


Înțeleg că se dorește o revenire la situația anterioară, pentru că, nu-i așa, trebuie să păstrăm tradiția.  O ”tradiție” care duce la mediocritate este de fapt o frână. Fiecare poate acum să judece bazat pe argumente, nu pe sondaje de pe facebook. 

În loc de concluzie: 
Dacă, peste 10 ani, când vom avea aceleași rezultate slabe ale elevilor, ne vom întreba încă:
”de ce nu s-a schimbat nimic?” 
vom avea un vinovat modern, online... : 
”sondajul de pe facebook-ul Guvernului, din 2013”.

Comentarii

  1. Ma doare sa vad ce se alege de educatia din tara noastra. Parlamentarul meu chiar daca ar vrea sa faca ceva practic nu va putea opri masina de vot usl. Ati fost pentru mine intr-un clasament personal cel mai bun ministru (scuze dar inaine este dl emil boc care ne-a salvat intr-un moment foarte greu)si v-am urmarit efortul si am vazut sprijinul din partea lui emil boc si a lui traian basescu. Au fost foarte multi romani care nu au vrut sa vada in viitor.E mai usor sa vinzi/cumperi o dipl.de bac sau de facultate dar ca parinte nu inteleg cum poti sa iti distrugi propriul copil refuzandu-i cunasterea.Pe de alta parte marea majoritate a profesorilor in alinta cu sefii de sindicat au stat "pe calcaie" la orice schimbare a unei stari care le convenea. Inca mai sper ca distrugerea legii educatiei sa se impotmolesca.In ce ma priveste voi inerca prin contactarea deputatului pe care l-am ales.

    RăspundețiȘtergere
  2. Să fim serioși. Aproape sigur rezultatele la teste nu au foarte mare legătură cu schimbarea primei clase de liceu ci cu alte schimbări care s-au făcut în același timp. Sau trecerea clasei acesteia dintr-un ciclu în altul de învățământ am reprezentat singura schimbare în Polonia?

    RăspundețiȘtergere
  3. Am observat diferentele. Este jalnic ce se va-ntimpla cu aceste generatii care iau bacalaureatul fara sa stie sa scrie "veti" de exemplu, pe care o imensa majoritate il scriu "ve-ti". O sa zica unii ca gramatica nu conteaza. Ba conteaza fiindca echivaleaza cu logica si spiritul de acuratete, cu grija fata de ceea ce produci.
    Mai este o problema grava a invatamintului: debandada, violenta... Mai bine de la clasa a VI a in sus, cind incep problemele adolescentilor, sa se desfiinteze scoala - ca grupare de tineri furiosi ("angry young men :) )si sa se introduca lectii pe internet. Economiile la buget ar fi uriase.
    Pe urma, sa se pastreze invatamintul cu adevarat numai la tara, unde copiii vor sa invete si n-au cu cine. "A mind is a terrible thing to waste".

    RăspundețiȘtergere
  4. Da, aiurea, pana la urma si facultatea era de 4 ani si nu au fost asa mari discutii, desi si aici exista nemultumiri.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ce parere aveti de separarea procesului de predare de cel de notare in coorpuri distincte de profesori?: http://elisabetastanciulescu.ro/2013/02/cum-vad-eu-reforma-curriculara-in-educatie/

    RăspundețiȘtergere
  6. Stimate domnule,

    Sunt polonez si tatal de trei copii. Ceea ce ati scris mai sus e numai o teorie. Practica arata, ca gimnazii sunt scoli cele mai grele pentru copii, cu cea mai mare rata de patologie etc. Asta e pentru ca oameni foarte tineri se duc la o scoala de trei ani, nu au prieteni acolo, dar se simt ca sunt crescuti. E un dezastru, ce se petrece in gimnazii in tara mea.

    In cifre si statistica am registrat o crestere in numarul de oameni cu educatie inalta, dar asta e o miniciuna mare - pentru ca nivelul acestei educatii a scazut semnificativ. Titlu de masterat nu mai inseamna nimic in Polonia.

    Sistemul de educatie in Polonia e un dezastru si dupa opinia mea nici o tara nu are nevoie sa se repete greselile noastre.

    Cu respect,
    AB

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cert este că la rezultate măsurabile Polonia, și acest lucru este unanim acceptat, a progresat foarte mult. Desigur, pot fi și experiențe personale negative.

      În esență dumneavoastră spuneți că e greu la gimnazii și că se îmbolnăvesc copiii. Eu spun că rezultatele lor la învățătură cresc iar în România scad.

      Mai mult, actualul sistem din Polonia își are rădăcinile în sistemul de până în anii 50.

      Mulțumesc pentru comentariu.

      Ștergere
    2. Scuzati domnule Funeriu, ca n-am gasit timp sa raspund mai devreme.

      In realitatea oficiala, da, aceste numare au crescut, dar care este valoarea educatii de acest gen? Oricine in Polonia, in afara de oficiali, va spune ca nivelul educatiei a scazut in ultimi ani. E ceea, ce se "simte", si nu figureaza in statistica. Oameni au diplome, dar calitatea lor este scazuta in comparatie cu ceea ce a fost in ani 90, deci inainte acestor reforme.

      Eu am si contacte cu lumea stiintifica romana si sunt de acord, ca sistemul de educatie la voi trebuie schimbat, dar am un sfat, ca sa nu folositi modelul polonez, care poate ca arata bine in statistica, dar in realitate nu e eficient. Sunt alte sisteme, care sunt mai eficiente, sa luati de pilda vecini nostri nemti.

      Cu toate cele bune,
      AB

      Ștergere
  7. prostirea in masa e scopul final.
    singura solutie este oprirea recunoasterii/ echivalarii tuturor diplomelor in afara tarii poate asa se mai trezeste lumea.

    RăspundețiȘtergere
  8. Actualmente problema principala in Romania este sa vedem daca mai exista poporul roman.

    O maree uriasa de arahnoizi a venit peste absolut toate institutiile statului roman. Acesti indiviz, alesi sau numiti, jefuiesc populatia ramasa fara mila.

    Romanii din strainatate se pare ca au uitat de tara. Macar oamenii de stiinta romani puteau demonstra pe la ambasade contra Abramburicai si abramburelii din eduactie si cercetare.

    Universitatile sunt dominate 100% de familii. Din interiorul sistemului academic, sau preuniversitar sau al justitiei, olitiei, sri etc slabe sanse de reforma. Nu se pot auto-reforma. Iar populatia de rand este neinformata, lasa, indolenta, traieste cu frica sa nu fie mai rau.

    Dar va fi. Singura sansa de reformare a acestor structuri este distrugerea lor mai intai si apoi reconstruirea de la zero si pe alte principii, meritocratice. Si distrugerea va fi din cauza lipsei banilor. Ideea este aici:

    http://capitalismpepaine.ro/

    Oamenii intreprinzatori si angajatii din firme private s-au saturat !!

    Din afara tarii, poate UE si SUA, sa taie sursele de financiare ale acestor mii de banditi din sate si orase, din primarii, prefecturi si judete, partide si parlament!! Daca contimua sa-i finateze, procesul de jefuire si mentinere a inapoierii va continua.

    Tare mi-e teama ca FMI va da si-n vara bani imprumut. Cine stie ce agenda au strainii cu noi. Oricum, exista in interiorul tarii deja doua Romanii. Cei care produc bani si cei care-i fura sau consuma fara sa dea mai nimic in schimb. Si contradictiile....nu pot tine la infinit.

    RăspundețiȘtergere
  9. Felicitari pentru eforturi depuse in sistemul educational si mai ales pentru sfatul de a atrage atentia politicianului responsabil pt fiecare dintre noi in parte. Totusi, nu cred ca se rezolva multe fara petitii care sa adune semnaturi si sa fie luate in considerare.

    RăspundețiȘtergere
  10. Rezolvarea problema cu testul PISA nu este clasa pregatitoare si nici unde se afla clasa a noua , ci metodele, programa de invatamant.
    Pt faptul ca boborul nu prea doreste sa-si dea copii la scola de la 6 ani , atunci se incearca pacalirea romanilor prin introducera clasei 0.

    daca tot se fac comparatii intre tari sa se compare numarul de ore , structura programei , modul de a da calificative.
    Poate dupa 20 de ani de teste pe populatie se va face o programa in concordanta cu UE . cat tot tindem acolo sa ajungem. Modeul de invatare a religiei in scoala , modul de impartire real si uman . inghesuirea unor ore noi de sport pt simplu motiv ca e copilul gras. de la 2 ore de sport pe saptamana la 4 ore . statistic inseamna ca s-au dublat orele de sport . daca punem copii pe cantar eu cred ca o sa se ingrase in acelasi ritm. singurul beneficiu o sa fie buticul din colt care o sa vanda mai multa ciocolata si apa/suc .

    ca vorbeam de sport, nu mai exista locuri pt batut mingea aproape de locuite/blocuri/casa . Competitii -gen daciada- nu mai exista , cluburile sportive nu mai au bani si nici baza sportiva .
    Un copil ar trebui sa aiba un numar minim de ore de sport/efort fizic pe zi combinat cu o dieta (supravegheat de parinti /profesori) fara o implicarea a acestora nu se va realiza nimic .

    Comparatiile la testele de matematica trebuie facute pe aceeasi baza/programa . daca un copil in romania invata pe un program fata de cel din polonia . cum se poate compara acest lucru ? simplu statistic ? exclus .
    asa cum liceul tudor vianu cere la exemane "capacitati" care nu sunt in programa ministerului (asta ca sa se vada cine invata in plus ) iar un copil pregatit dupa programa ministerului are sanse mici sa intre (vorbesc de examenul pt clasa a-5-a) .asa este si cu testul PISA ..cine se pregateste dupa programa PISA .o sa ia scor mare..
    rezulta ministerul se felicita si-si da prime

    Avem studenti care termina cu note mari universitati de prestigiu din strainatate (macar in primele 100) :) si vin in tara , tara/statul nu le ofera nimic ..problema asta nu intereseaza statul ...
    faptul ca vem un numar mare de absolveti de univeritate (toti cu diplome recunoscute de minister) nu deranjeaza pe nimeni
    daca piata muncii nu poate sa-i absoarba in tr-o mare masura , treaba asta genereaza o inflatie si o scadere a "calificarii" . avem secretare de facultati cu diplome universitara , avem ....
    si pot continua cu exemple

    nu conteaza ca comparativ cu ue avem un numar mai mic sau mai mare de studenti pe cap patrat de locuitor, si conteaza ce facem cu ei si cum si ce ii invatam. daca-i invatati sa aiba doar capabilitati (sa deschida sertarul ,sa caute pe google si sa fara traduceri din orice limba in orice limba cu google translate ) ..cred ca putem inchide mustaria

    Doamne ajuta !

    RăspundețiȘtergere
  11. Valentin Stanescu12 martie 2013, 10:34

    Felicitari pentru un articol bine scris si argumentat. E bine ca se explica in sfarsit in termeni ce pot fi intelesi de toata lumea care sunt rationamentele din spatele schimbarilor aduse de legea educatiei pe care ati propus-o.
    In articol ne chemati sa le scriem parlamentarilor care ne reprezinta si ii indemnam la un exercitiu de logica. Foarte buna initiativa asta.

    Am o singura intrebare: cum anume aflu care sunt parlamentarii care ma reprezinta?

    Am cautat pe google si vad ca asta e o problema ce dureaza de foarte mult timp. (Vezi aici http://www.zf.ro/politica/misiune-imposibila-sa-afli-cine-te-reprezinta-in-parlament-cum-comentati-4723732/)
    Articolul este din 2009 si nu stiu daca problema s-a corectat intre timp insa eu nu am reusit sa aflu nici de pe siteul parlamentului cum anume pot gasi parlamentarul care ma reprezinta.

    RăspundețiȘtergere
  12. Daca nu si dialogati cu cititorii care exprima puncte de vedere interesante, degeaba v-ati facut blog. Luati aminte cum se face un blog profesionist: tolo.ro, riscograma.ro, etc, etc.

    RăspundețiȘtergere
  13. De obicei dialoghez pe facebook. O voi face și aici.

    RăspundețiȘtergere
  14. Pentru acest test de logica, ar fi bine de stiut daca reforma educatiei din Polonia s-a bazat doar pe aceste elemente de forma (gen mutarea clasei a 9-a la gimnaziu) sau cumva au fost si elemente de continut? Eu stiu ca in Polonia s-a implementat si o reforma curriculara. Or la noi, forma e deja cam ca la polonezi (adica se petrece mult timp in scoala), problema este cu continutul (adica ce se face in scoala). Pe aceeasi idee cantitativa se merge in continuare la Min Ed, unde se mareste numarul de ore de Ed Fizica, de parca doua ore de sprijinit peretii n-ar fi de ajuns.
    Cred ca dumneavoastra sunteti la un punct al carierei interesant: ati realizat ce sistem intepenit este sistemul educational din Romania si va intrebati daca nu cumva reforma trebuie facuta din afara lui (ca din interior, chiar de la varf, ati cam vazut ce se poate). Aveti vreo idee in acest sens, tinand cont de curentul generalizat de mutare a educatiei pe internet? Daca sa zicem profesorii ar fi asaltati de intrebari ale copiilor inca din primul minut al orei, ar mai putea preda programa prafuita propovaduita de Min Ed?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Evident că o reformă nu se face doar schimbând arhitecturi. Nu am dezvoltat alte subiecte acum pentru că tema era clasa a IX-a. Dar și în Legea educației din România erau multe alte prevederi.

      Urmăriți următoarea logică: în vechiul sistem din România s-a crescut finanțarea foarte mult, fără efecte asupra elevilor. Concluzie: vechiul sistem nu putea să mai producă plusvaloare. De ce să revenim la el acum?

      E ca o fabrică: degeaba ai lichide pure care trec prin conducte ruginite și sparte. Tot degeaba și dacă ai țevi noi prin care trec lichide murdare.

      Așadar o schimbare corectă implică schimbarea arhitecturii dar și a conținuturilor. Exact ceea ce se prevedea prin Legea educației.

      Ștergere
  15. am mai pus-o si pe Fb dar nu mia-ti rasp.: faceti un bine tuturor copiilor stresati de atata invatatura inepta si considerati clasa 0 = clasa 1-a,,, samd. + veti mai scuti parintii sa arunce banii in buzunarele ilicite ale meditatorilor...

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Oldies and Goldies

Homeschooling: inginerie socială, nicidecum alternativă educațională

Cum să iei două Nobeluri fără bac, scriind și articole științifice greșite? Și să mai și mergi din arest direct la balul președintelui SUA

Cum e cu latinitatea Limbii Române (text scris de tata, adică de Ionel Funeriu)

Mica mea mare răfuială cu unii „lideri de opinie”: sunteți și voi vinovați

Adevărul despre aberația auxiliarelor: despre imbecilitatea agresiv-distructivă din România